Tillbaka till innehållsförteckningen.

Teknik – Centralt innehåll åk 6

Teknik, människa, samhälle och miljö

  • Jämförelser mellan romarrikets och vår tids lösningar på vanliga tekniska system i hemmet och samhället, t.ex. trafiksystem och vatten- och avloppssystem.

  • Vanliga tekniska system i hemmet och samhället, t.ex. trafiksystem, vatten- och avloppssystem samt system för återvinning. Några delar i systemen och hur de samverkar.

  • Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.

Tekniska lösningar

  • Hur några komponenter i enkla tekniska system benämns och samverkar, till exempel i en ficklampa, en cykel eller i ett enkelt produktions- eller transportsystem.

  • Föremål som innehåller rörliga delar och hur de rörliga delarna är sam­man­foga­de med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter.

  • Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbets­minne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nät­verk.

  • Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning. Be­grepp som används i samband med detta.

  • Hur hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel skal, ar­mering och fackverk.

  • Vanliga material, till exempel trä, glas och betong, och deras egenskaper samt användning i hållfasta och stabila konstruktioner.

  • Konstruktion av rörliga leksaker och kalejdoskop i träslöjden.

  • Konstruktion av olika tredimensionella geometriska figurer, t.ex. en lykta av en pentagondodekaeder.

  • Konstruktion och avbildning av romerska valv, akvedukter och broar.

Arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar

  • Egna konstruktioner där man använder mekanismer, elektriska kopplingar samt hållfasta och stabila strukturer.

  • Styrning av egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

  • Dokumentation av tekniska lösningar: skisser med vyer och mått­angi­vel­ser, ord samt fysiska och digitala modeller.