Tillbaka till innehållsförteckningen.
Teknik – Centralt innehåll åk 6
Teknik, människa, samhälle och miljö
Jämförelser mellan romarrikets och vår tids lösningar på vanliga tekniska system i hemmet och samhället, t.ex. trafiksystem och vatten- och avloppssystem.
Vanliga tekniska system i hemmet och samhället, t.ex. trafiksystem, vatten- och avloppssystem samt system för återvinning. Några delar i systemen och hur de samverkar.
Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.
Tekniska lösningar
Hur några komponenter i enkla tekniska system benämns och samverkar, till exempel i en ficklampa, en cykel eller i ett enkelt produktions- eller transportsystem.
Föremål som innehåller rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter.
Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning. Begrepp som används i samband med detta.
Hur hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel skal, armering och fackverk.
Vanliga material, till exempel trä, glas och betong, och deras egenskaper samt användning i hållfasta och stabila konstruktioner.
Konstruktion av rörliga leksaker och kalejdoskop i träslöjden.
Konstruktion av olika tredimensionella geometriska figurer, t.ex. en lykta av en pentagondodekaeder.
Konstruktion och avbildning av romerska valv, akvedukter och broar.
Arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar
Egna konstruktioner där man använder mekanismer, elektriska kopplingar samt hållfasta och stabila strukturer.
Styrning av egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
Dokumentation av tekniska lösningar: skisser med vyer och måttangivelser, ord samt fysiska och digitala modeller.